fbpx

Bør vi spise mellommåltider?

Du må spise ofte, hører vi. Snack og småmat mellom måltidene for å holde blodsukkeret stabilt. Er det riktig?

Bildet er tatt av Pexels fra Pixabay

Av ernæringsterapeut Nina Husø. Sammen med Helèn Oulie Fuhr har Nina utviklet kostholdsplaner og kurs. Les mer Nina og Heléns produkter.


Helén Fuhr og Nina Husø, ernæringserapeuter
Ernæringsterapeutene Helén Fuhr (foran) og Nina Husø.

Er det lurt å spise ofte?

Vi mennesker er ikke som kuer og andre gressetere. Mennesker skal ikke beite hele dagen, men myten om seks daglige måltider har blitt en sannhet.
Historisk har det ikke vært slik, begrepet «mellommåltid» er nytt. Fram til ca 1960- tallet spiste vi kun tre måltider. Gjennom evolusjonen har vi i perioder på dager, kanskje uker, måttet faste på grunn av dårlig mattilgang. Genetisk er vi lik steinaldermennesket: tilpasset lange matpauser.
Så hvorfor spise opp til seks ganger om dagen?

Insulin

God helse handler mye om blodsukker. Vi rådes til å spise mellom måltidene for å «få opp blodsukkeret». Men stadige svingninger i blodsukkeret av hyppig spising er uheldig.
Høyt, svingende blodsukker er ikke det eneste problemet: Når blodsukkeret stiger av søtt og raffinerte karbohydrater, skiller vi også ut hormonet insulin. Insulinets oppgave å fylle cellene med energi og næring. I tillegg lagrer det ekstra energi som fett, derfor kalles det fettlagringshormonet. Når du spiser ofte, har du konstant høye nivåer av insulin i blodet.

Høyt insulin hemmer fettforbrenningen

Insulin i seg selv er ikke problemet, men for høye nivåer over tid kan trigge insulinresistens. Altså at insulinet mister effekt, fordi systemet «sløves».
Når kroppen til stadighet må beskytte seg mot for mye sukker i blodet, kan reseptorene bli uvirksomme: kroppen pumper ut insulin, men til ingen nytte, for cellene klarer ikke å ta imot sukkeret, som i blodet heter glukose.
Insulinresistens vises tydelig i denne studien: 40 timer med høyt insulin reduserte testpersonenes evne til å bruke glukose med hele 15 prosent.
I denne studien fikk testpersonene en 96 timer konstant injeksjon av insulin. På slutten av forsøket falt insulinfølsomheten med 20 til 40 prosent.


Vektvenner:

  • Del målet og veien med venner!
  • Inviter så mange du vil!
  • Følg hverandre, støtt hverandre!
  • Kjenn styrken i fellesskapet!
  • Underveis får dere kunnskap og inspirasjon fra proffe veiledere


Studier viser at sjansen for å lykkes er tre ganger bedre hos den som gjør innsatsen sammen med andre heller enn alene

Prøv Vektvenner gratis i 14 dager!


Lag matpauser

Bør vi spise seks måltider daglig? Svaret er rungende NEI! Når du føler for en snack, spør deg selv om du egentlig er sulten. Kanskje du bare kjeder deg? Kanskje du spiser av vane?
Ta en kopp te, et glass vann med sitron, gå en tur…
Tips: Om du spiser mer fett og grønnsaker til måltidene og reduserer raske karbohydrater, holder du deg mett mye lenger. Du får mer stabilt blodsukker, og mindre behov for mellommåltider.

Video med lege Øyvind Torp: – Noe skjedde på åttitallet. Èn årsak til overvekt inntraff da.

Les mer fra hemali

Stressa? Da kan det være vanskelig å holde vekten.
Bedre vekt med hormonene på din side
Tarmens betydning for vekten

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!