Søk
Close this search box.

Cellenes kraftsenter: Mitokondriene spiller en essensiell rolle

Mitokondrier

Mitokondriene er cellenes kraftsenter. Se hvorfor mitokondrienes funksjon er avgjørende for helsen generelt og kreft spesielt.

Av Gunn-Heidi Olsen, sertifisert veileder innen metabolsk og holistisk helse. Grunnlegger og leder for LiveLife, som blant annet har veiledning og kurs.

Mitokondriene er små “fabrikker” i cellene våre. De omdanner mat vi spiser og oksygen vi puster til ATP (adenosintrifosfat). ATP er energi som kjører de fleste av cellenes biokjemiske reaksjoner. Sammen med ATP, frigjøres også noen biprodukter som karbondioksid, vann og frie radikaler. Mitokondrier er også involvert i mange andre viktige prosesser i kroppen:

  • Signalering mellom celler
  • Styring av apotese (celledød)
  • Kalsiumregulering
  • Lipidmetabolisme (fettforbrenning)
  • Regulering av immunsystemet gjennom produksjon av reaktive oksygenarter, som kan bidra til å bekjempe patogener og infeksjoner

Millioner av mitokondrier

Alle mennesker har millioner av disse “batteriene” i kroppen. Hver mitokondrie er fylt med rundt 17 000 biokjemiske samlebånd, som alle er designet for å produsere ATP- molekylet; kroppens viktigste og mest elementære energikilde.

-Annonse-

Jo mer energi et vev eller organ trenger for å fungere optimalt, desto flere mitokondrier har cellene. Celler i hjerte, hjerne, og muskel inneholder store mengder av disse organellene. Hjertet bruker så mye energi at opptil 40 prosent av plassen i cellene er tatt opp av mitokondrier.

Antall og helsen til mitokondriene i organene og musklene våre er i stor grad en refleksjon av vår helse og kondisjon. Muskelvev inneholder langt flere mitokondrier enn fett, og et sterkt hjerte har flere mitokondrier enn et svakt. Jo sunnere mitokondrier kroppen vår har, desto bedre vil vi føle oss og jo mer effektivt vil stoffskiftet vårt fungere. Funksjonelle mitokondrier gir mer energi og fokus, og gjør oss i stand til å opprettholde høye aktivitetsnivåer uten å bli for sliten.

Mye mat av dårlig kvalitet og for lite næringsrik mat er de viktigste årsakene til mitokondrielle skader.

Frie radikaler – et giftig biprodukt

Frie radikaler er ladede og svært aktive molekyler som beveger seg rundt i kroppen og reagerer med vev. De hjelper oss med å bekjempe infeksjoner. Men blir de for mange, skaper de kaos, skader cellevev, bryter ned kroppene våre og forårsaker løpende betennelse. Frie radikaler er et giftig biprodukt av energiomsetning som produseres mer når vi spiser usunn mat og har mye stress. Dette kan føre til dysfunksjonelle mitokondrier. Inaktiv livsstil, eksponering for giftstoffer og infeksjoner er også faktorer som kan skade mitokondriene.

Når mitokondrier blir skadet, kan de ikke yte optimalt. Det kan gi helseproblemer.

Imidlertid er mye dårlig mat og lite sunn og næringsrik mat viktigste årsaker til mitokondrielle skader. Eksempler er mat som inneholder mye sukker og karbohydrater og bearbeidet mat, gir ikke kroppen den nødvendige næringen den trenger. Usunn mat gir økt risiko for frie radikaler og betennelser.

Mitokondrier spiller en essensiell rolle i cellenes energiproduksjon

Fra små til store konsekvenser

Mitokondrielle dysfunksjoner er knyttet til sykdommer og tilstander som diabetes, kreft, metabolsk syndrom, nevrodegenerative tilstander, MS, fibromyalgi, tidlig aldring og psykiske lidelser.

Mitokondriene spiller en avgjørende rolle i vedlikeholdelsen av cellenes DNA. Når mitokondriene ikke fungerer optimalt, kan de ikke lenger beskytte cellene mot oksidativt stress, som igjen fører til aldring.

Svekkede mitokondrier kan også gi:

  • Utmattelse
  • Metabolske “slag” og anfall som skyldes redusert blodtilførsel til hjernen
  • Hjertesykdom
  • Arytmi
  • Svekket kognitiv funksjon
  • Svekkelse av hørsel, syn, vekst, nyrefunksjon, leverfunksjon og mage-tarmfunksjon.

Les også: Kreft: – Vi må til årsak, i stedet går vi til symptomene

Mitokondrienes betydning for kreft

Kreftceller har endringer i mitokondriene som gjør at de bruker en annen type metabolisme for å produsere energi. Denne er mindre effektiv enn normal mitokondriell metabolisme, men kreftceller kan overleve og vokse på denne måten. Det kan forklare hvorfor kreftceller ofte har økt mitokondriell biomasse og antall mitokondrier.

Mitokondrier er også involvert i reguleringen av cellulær vekst og celledeling. Mitokondriell dysfunksjon i kreftceller kan føre til ukontrollert celledeling og at svulster vokser.

Insulin og insulinresistens

Mitokondriell dysfunksjon kan øke insulinresistens, som kan gi type-2 diabetes. Videre kan metabolsk dysfunksjon som insulinresistens forårsake mitokondriell dysfunksjon.

Nevrodegenerative tilstander som Parkinsons sykdom, Alzheimers sykdom, multisystematrofi (MSA) og myotoni kan også knyttes til mitokondriell dysfunksjon fordi det kan gi oksidativt stress, mitokondrial apoptose og en reduksjon i ATP-produksjonen.

MS er en autoimmun sykdom som påvirker sentralnervesystemet. Mitokondriell dysfunksjon kan spille en rolle i sykdomsutviklingen ved å påvirke energiproduksjonen i nervefibrene.

Metabolsk syndrom og fibromyalgi

Metabolsk syndrom er en tilstand som er preget av overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og insulinresistens. Mitokondriell dysfunksjon kan øke risikoen for å utvikle metabolsk syndrom ved å påvirke lipidmetabolismen og redusere oksidativ funksjon i muskler. Dette kan bidra til å forklare hvorfor personer med metabolsk syndrom ofte er trette og har økt risiko for hjertesykdommer.

Fibromyalgi er en kronisk smertetilstand som trolig kan knyttes til mitokondriell dysfunksjon.

Forskning peker mot at psykiske lidelser også har en sterk kobling til mitokondriell dysfunksjon fordi disse organellene spiller en vesentlig rolle i hjernen. Symptomer på mitokondriell dysfunksjon inkluderer angst, depresjon, bipolar lidelse, og schizofreni.

Det er viktig å forstå mekanismene bak mitokondriell dysfunksjon. Det kan gi bedre diagnostiske- og behandlingsmetoder.

Hva kan vi gjøre for å hindre dysfunksjon?

Noe av det beste for mitokondriene er god livsstil. Forskning har vist at visse næringsstoffer er avgjørende:

  • Koenzym Q10 som er involvert i omdannelsen av næringsstoffer til ATP
  • Magnesium – viktig for mitokondrienes struktur og funksjon
  • B-vitaminer, spesielt B2 og B3
  • Antioksidanter, inkludert vitamin C, E og beta-karoten

Fysisk aktivetet

Trening og aktivitet er en annen viktig faktor. Både moderate til intense treningsøkter kan bidra til å styrke mitokondrienes funksjon og øke antall mitokondrier i cellene.

Autofagi er en naturlig, cellulær prosess der cellen bryter ned skadede eller unødvendige komponenter, inkludert mitokondrier. Det kan være spesielt viktig når mitokondriene ikke fungerer optimalt fordi autofagi kan bidra til å fjerne skadede mitokondrier og erstatte dem med nye, funksjonelle.

Tenk helhetlig om mitokondrienes helse og funksjon. Stikkord er god ernæring og fysisk aktivitet.

Kilder

https://www.genome.gov/genetics-glossary/Mitochondria
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0962892420300180
https://www.mdpi.com/1422-0067/20/19/4924
 https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.genet.39.110304.095751
https://www.revespcardiol.org/en-the-mitochondrial-organelle-heart-articulo-13043275
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1043661821006228
https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/JP278853
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2021.660068/full
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867403001168
https://www.mdpi.com/2079-7737/8/2/26
https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/ars.2018.7534
https://www.mdpi.com/2076-3921/12/4/782
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1357272521001308
https://www.sciencepublishinggroup.com/journal/paperinfo?journalid=235&doi=10.11648/j.ajlm.20170206.17
https://www.researchgate.net/publication/344290911_Effects_of_Fast_Foods_in_Relation_to_Free_Radicals_and_Antioxidants
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249911/
https://www.mdpi.com/2076-3921/12/3/658
https://www.mdpi.com/2227-9059/8/12/591
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0753332222006886
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0014480006001328
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1074761315000771
https://link.springer.com/article/10.1007/s00109-019-01861- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0925443916302927
https://www.mdpi.com/1422-0067/21/16/5598
https://www.mdpi.com/1422-0067/21/18/6559
https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1113/JP280593
https://www.mdpi.com/2079-7737/8/2/38
https://link.springer.com/article/10.1007/s12035-015-9515-5
https://www.mdpi.com/1422-0067/22/9/4850
https://www.mdpi.com/2079-7737/8/2/3
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S092544392030185X
https://www.mdpi.com/1422-0067/20/3/765
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10715762.2019.1645955
https://www.chrispalmermd.com
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306987720325445
https://www.nature.com/articles/s12276-019-0355-7
https://www.mdpi.com/2076-3921/9/9/897
https://synapse.koreamed.org/articles/1026208
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/art.39025


Siste fra Hemali

Se hva vi vant på Meny i Oslo: A2-melk!
Ernæringsfysiolog Poleszynski: – Kjøtt og innmat gir alt vi trenger av næringsstoffer
Valg av fet fisk er ikke ett fett!
Autofagi – en nøkkel for aldring og sykdom

– Annonse –

– Annonse –

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *