Søk
Close this search box.

En dokrakk kan løse mye

man on toilet, blue, sitting, squatting
Når man bruker dokrakk, får man riktig vinkel på endetarmen. Da kan man tømme tarmen helt, uten å pådra seg hemoroider og andre problemer. Foto: squattypotty.com

Visste du at mange sykdommer og skader kunne vært unngått dersom vi begynte å bruke dokrakk?

Tekst: Dag Viljen Poleszynski for Helsemagasinet, en bearbeidet versjon av Miriam Ekelund

Inntil for 150 år siden satt nesten alle på huk da de gikk på do. Bare kongelige og personer med funksjonsnedsettelser brukte ”toaletter” i form av stoler med hull i setet. Da innlagt vann- og kloakkanlegg ble utbygd i England mot slutten av 1800-tallet, ble ”troneliknende” vannklosett ansett som en ”hygienisk” metode for å føre urin og avføring ut av folks boliger.

Retter ut tarmkanalen

Rørleggerne og konstruktørene som lagde de første vannklosettene gjorde en god jobb for bedre hygienen, men de manglet kunnskaper om menneskets fysiologi. Det er nemlig ikke lett å tømme tykk- og endetarmen fullstendig når man sitter som på en stol, og man må trykke og streve for å få det til.

1,2 milliarder mennesker i verden sitter på huk når de er på do. De har sjelden utposninger på tarmen og betydelig færre hemoroider

-Annonse-

Denne problemstillingen ble aktualisert i den tyske legen Giulia Enders bok «Sjarmen med tarmen», som i 2015 fikk stor oppmerksomhet og ble lansert i 30 land. Enders argumenterte for at sittestillingen på do gjør at det blir en knekk på tarmen. Avføringen kommer da til en sving, og må bremse opp. Det blir vanskelig å få til fullstendig tømming. Pressingen som må til med denne vinkelen, kan skape hemoroider og andre skader.

Enders skriver i boken at rundt 1,2 milliarder mennesker i verden sitter på huk når de er på do. De har sjelden utposninger på tarmen og betydelig færre hemoroider, mener den tyske forfatteren.

Dokrakk er svaret

Hun anbefaler å bruke av en dokrakk når man er på do. Da blir vinkelen riktig. Tarmkanalen rettes ut, slik at innholdet passerer fritt.

Det var imidlertid en forfatter som var ute med denne informasjonen lenge før Enders; Jonathan Isbit het han. Da Isbit var 20 år (1970) gammel, leste han en bok om yoga, der «den mest naturlige og helsefremmende måten for å utføre sine kroppslige funksjoner» ble illustrert. Isbit tok umiddelbart lærdom av dette og begynte å sitte på huk når han gikk på do. Og han fortsatte med det. Nesten 30 år seinere delte han sine erfaringer, og resultatet ble Nature knows best3 og nettsida NaturesPlatform.com. Det etterfølgende er hentet fra Isbits bok, der ikke annet er angitt.

Fordeler med hukstilling

Izbit gjennomgår i detalj sju fordeler forbundet med å sitte på huk når man går på do:

● Man tømmer seg raskere, lettere og mer fullstendig. Dermed unngår man at avføring blir liggende igjen i tarmen, en viktig årsak til tykk-
tarmskreft, appendicitt (betennelse i appendiks) og inflammatorisk tarmsykdom.

● Hukstilling beskytter nervene som kontrollerer prostata, blæra og livmora fra å bli strukket og ødelagt.

● Avslapning av musklene i rektum og under livmor, og som normalt stenger rektum for å motvirke lekkasje.

● Effektiv forsegling av ventilen som skiller nedre del av tynntarmen (ileum) fra tykktarmen. Når man sitter vanlig, er denne ventilen åpen og kan lekke når man går på do, slik at tynntarmen blir forurenset av avføring som flyter i feil retning.

● Ved hukstilling støtter lårene tykktarmen og motvirker at man må trykke for å få ut avføringa. Et kronisk press mens man sitter på do kan forårsake brokk, utposninger på tykktarmen (divertikulose) og prolaps i nedre organer i hofteregionen (bekkenet).

● Kliniske studier har vist at hukstilling effektivt motvirker hemorroider.

● Gravide som sitter på huk, unngår trykk på livmora når de går på do. Ved å sitte på huk hver dag kan de forberede seg på en naturlig fødsel.

Kjøpe en dokrakk til å plassere beina på. Dersom du i tillegg lener deg lett fremover, vil du få riktig vinkel på endetarmen.

Doråd

Dersom du vil gå over til «riktig» sittestilling på do, har du tre alternativer:

  1. Bytte ut toalettet med et mer tradisjonelt toalett. Disse kan være laget i porselen og de kan også være vannklosett. De har ikke sete slik vi er vant med, men det er riller på begge sidene av hullet. Der setter man beina når man sitter på huk. Du har kanskje sett slike toaletter i Sør-Europa, eller på reise til andre kontinenter?
  2. Kjøpe en dokrakk til å plassere beina på. Dersom du i tillegg lener deg lett fremover, vil du få riktig vinkel på endetarmen.
  3. Dersom du er god til å klatre, eller bruker et stativ eller lignende som hjelp, kan du også stå på huk oppå doringen. Det er kanskje ikke den tryggeste løsningen, og det passer nok ikke for alle. Vi vil derfor anbefale at du heller går for alternativ 1 eller 2.

Les også disse sakene fra Hemali:

Inflammasjon preger tarm-mikrobiomet i industrialiserte land

Gode bakterier forebygger lekk tarm

Varmende og smaksrik gresskarsuppe på menyen

– Annonse –

– Annonse –

Én kommentar

  1. Jeg har faktisk klatret oppå doringen, og stått på huk oppå den. Mwn man må øve litt ????
    Som alltid, husk å legge litt dopapir i do, så du unngår ekle plask. For når man gjør dette, kommer man enda høyere opp, og plasket vil sprute mye mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *