fbpx

Faste for immunforsvaret!

Periodisk faste: Modell Gisele Bündchen gjør det. Skuespiller Jennifer Aniston gjør det. Scarlett Johansson likeså.

Kjendisene faster ikke bare for vektens skyld, men også for helsen. For faste er noe av det beste du kan gjøre for immunforsvaret.
Siste tids forskning har vridd på påstanden om at «vi må spise ofte for å holde blodsukkeret oppe». At hyppige måltider er bra for helsen er gårsdagens kunnskap. Dagens er at faste er noe av det beste du kan gjøre for helsen generelt og immunforsvaret spesielt.

Faste reparerer og fornyer cellene

Det er særlig Dr. Jason Fungs forskning som viser det: at faste er cellenes «ryddesjau». Fordi faste muliggjør at svekkede deler erstattes av friske.
Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi.
Ved faste oppstår tilstanden «autofagi», gresk for selvspising. Cellene «spiser» komponenter i de cellene som av ulike grunner er svekket, og bruker disse som næring. Under faste forsøker systemet å spare energi, en løsning er å resirkulere immunceller som ikke er nødvendige, spesielt de som er skadet. Snakk om smart gjenbruk!

Mennesket har fastet gjennom tusener av år. I disse dager trenger vi enda mer å styrke immunforsvaret. Faste bidrar til det. Dr. Fung.

Kunnskap om fastens fordeler fikk et vendepunkt i 2016 da Yoshinori Ohsumi  ble tildelt Nobelprisen i fysiologi for sin forskning på autofagi.
Når skadede celler erstattes av gode, så styrkes immunforsvaret. Blant annet ved å generere antioksidanter. Faste bidrar også til kroppens renselse av bakterier, mikrober, virus og parasitter. Enda mer: Langvarig faste styrker  immunsystemet ved å revitalisere stamceller – fra sovende til  tilstand av selvfornyelse.


Vektvenner:

  • Del målet og veien med venner!
  • Inviter så mange du vil!
  • Følg hverandre, støtt hverandre!
  • Kjenn styrken i fellesskapet!
  • Underveis får dere kunnskap og inspirasjon fra proffe veiledere


Studier viser at sjansen for å lykkes er tre ganger bedre hos den som gjør innsatsen sammen med andre heller enn alene

Prøv Vektvenner gratis i 14 dager!


Lege Stig Bruset: – Jeg faster 14 timer hver dag.

Faste bidrar til

  • Renselse og fornyelse av celler
  • Avgiftning
  • Fettforbrenning
  • Bedrer insulinfølsomheten, kan reversere og behandle diabetes 2
  • Senke nivået av hvite blodlegemer, som igjen utløser stamcellebasert regenerering av nye immunsystemceller
  • Ketoner som frigjøres forbedrer kognitiv funskjon og forebygger degenerative tilstander som demens og Alzheimer
  • Senker nivåene av IGF-1, et vekstfaktorhormon knyttet til aldring, svulstprogresjon og kreftrisiko

Dr. Takayuki Teruya: Kaloribegrensning og faste forlenger levetiden hos dyr, men prosessen har til nå vært et mysterium.

Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat. Vi er mer tilpasset matpauser enn hyppige måltider Innerst inne visste vi det kanskje fra før? At vi historisk er mer tilpasset lange matpauser enn hyppige måltider. Genetisk er vi nærmest identisk med steinaldermennesket, og byttet den gang var neppe klart for servering hver tredje time, eller? Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat. Det er ikke bare cellene som gjør lurt i en ryddesjau. Vi bør sjaue litt i rådet om «frokost er viktigste måltid», og «spis ofte for å holde blodsukkeret oppe».

Tips

  • For å oppnå autofagi, en stor fordel ved fasting, bør du faste i minst 16 timer.
  • Spis innenfor «vinduer» av åtte timer. For eksempel ved å la frokost bli til lunsj.
  • Vanligvis anbefales vitaminer og mineraler under faste, men noe kosttilskudd hemmer autofagi. Viktigst er kolostrum, glutamin, metylfolat og vitamin B12.
  • Noen kosttilskudd og næringsstoffer kan aktivere autofagi, disse er:
  • berberine, grønn te, granateple-pulver, økologisk kamille-te.
  • Regenerering kan økes ytterligere ved styrketrening om morgenen før du bryter fasten. Fordi du i løpet av fasteperioden øker veksthormon-nivået voldsomt, om lag med 300%.

Referanser

Les mer fra hemali

Få i deg dette for optimalt immunforsvar.
Selvforsvar mot virus.
Hva er sunn mat, egentlig?

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Siste tall om bivirkninger etter vaksinering: – Høye tall for de unge

Med tiden får vi bedre data om vaksinenes fordeler og ulemper. Som tall fra over 166 sider fra Eudravigilance.

«Alle» leser steigan nå. –Om vi slapp sensuren, ville tallene eksplodert.

Pål Steigan startet blogg i 2011. Nå er steigan.no landets største motstandsavis. – Jeg kan ikke tro det, hvor ble de andre av?

Slik har barnehagen vært med restriksjoner og smittevern

På tide å la barnehagene organisere seg selv etter barnehagelovens paragraf tre. For barnets beste.

Les mer om ...

Siste tall om bivirkninger etter vaksinering: – Høye tall for de unge

Med tiden får vi bedre data om vaksinenes fordeler og ulemper. Som tall fra over 166 sider fra Eudravigilance.

«Alle» leser steigan nå. –Om vi slapp sensuren, ville tallene eksplodert.

Pål Steigan startet blogg i 2011. Nå er steigan.no landets største motstandsavis. – Jeg kan ikke tro det, hvor ble de andre av?

Slik har barnehagen vært med restriksjoner og smittevern

På tide å la barnehagene organisere seg selv etter barnehagelovens paragraf tre. For barnets beste.

Debatten med Svein Østvik: Kjennes det godt, NRK?

Jeg har fått innsikt i noe som skjedde i forkant av Debatten med Svein Østvik. «Folkeopplysning», kalte NRK det da kritikken kom. Nei. Mine skattepenger gikk til regissert, offentlig ydmykelse.

Når Aftenbladet setter stråmenn i gapestokk

Så gjennomsyret av nedlatende holdninger, at man lurer på om den anonyme kommentatoren egentlig er uinteressert i et fritt ordskifte. Eller bare har hatt en dårlig dag på jobb.