fbpx

Faste for immunforsvaret!

Periodisk faste: Modell Gisele Bündchen gjør det. Skuespiller Jennifer Aniston gjør det. Scarlett Johansson likeså.

Kjendisene faster ikke bare for vektens skyld, men også for helsen. For faste er noe av det beste du kan gjøre for immunforsvaret.
Siste tids forskning har vridd på påstanden om at «vi må spise ofte for å holde blodsukkeret oppe». At hyppige måltider er bra for helsen er gårsdagens kunnskap. Dagens er at faste er noe av det beste du kan gjøre for helsen generelt og immunforsvaret spesielt.

Faste reparerer og fornyer cellene

Det er særlig Dr. Jason Fungs forskning som viser det: at faste er cellenes «ryddesjau». Fordi faste muliggjør at svekkede deler erstattes av friske.
Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi.
Ved faste oppstår tilstanden «autofagi», gresk for selvspising. Cellene «spiser» komponenter i de cellene som av ulike grunner er svekket, og bruker disse som næring. Under faste forsøker systemet å spare energi, en løsning er å resirkulere immunceller som ikke er nødvendige, spesielt de som er skadet. Snakk om smart gjenbruk!

Mennesket har fastet gjennom tusener av år. I disse dager trenger vi enda mer å styrke immunforsvaret. Faste bidrar til det. Dr. Fung.

Kunnskap om fastens fordeler fikk et vendepunkt i 2016 da Yoshinori Ohsumi  ble tildelt Nobelprisen i fysiologi for sin forskning på autofagi.
Når skadede celler erstattes av gode, så styrkes immunforsvaret. Blant annet ved å generere antioksidanter. Faste bidrar også til kroppens renselse av bakterier, mikrober, virus og parasitter. Enda mer: Langvarig faste styrker  immunsystemet ved å revitalisere stamceller – fra sovende til  tilstand av selvfornyelse.


Vektvenner:

  • Del målet og veien med venner!
  • Inviter så mange du vil!
  • Følg hverandre, støtt hverandre!
  • Kjenn styrken i fellesskapet!
  • Underveis får dere kunnskap og inspirasjon fra proffe veiledere


Studier viser at sjansen for å lykkes er tre ganger bedre hos den som gjør innsatsen sammen med andre heller enn alene

Prøv Vektvenner gratis i 14 dager!


Lege Stig Bruset: – Jeg faster 14 timer hver dag.

Faste bidrar til

  • Renselse og fornyelse av celler
  • Avgiftning
  • Fettforbrenning
  • Bedrer insulinfølsomheten, kan reversere og behandle diabetes 2
  • Senke nivået av hvite blodlegemer, som igjen utløser stamcellebasert regenerering av nye immunsystemceller
  • Ketoner som frigjøres forbedrer kognitiv funskjon og forebygger degenerative tilstander som demens og Alzheimer
  • Senker nivåene av IGF-1, et vekstfaktorhormon knyttet til aldring, svulstprogresjon og kreftrisiko

Dr. Takayuki Teruya: Kaloribegrensning og faste forlenger levetiden hos dyr, men prosessen har til nå vært et mysterium.

Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat. Vi er mer tilpasset matpauser enn hyppige måltider Innerst inne visste vi det kanskje fra før? At vi historisk er mer tilpasset lange matpauser enn hyppige måltider. Genetisk er vi nærmest identisk med steinaldermennesket, og byttet den gang var neppe klart for servering hver tredje time, eller? Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat. Det er ikke bare cellene som gjør lurt i en ryddesjau. Vi bør sjaue litt i rådet om «frokost er viktigste måltid», og «spis ofte for å holde blodsukkeret oppe».

Tips

  • For å oppnå autofagi, en stor fordel ved fasting, bør du faste i minst 16 timer.
  • Spis innenfor «vinduer» av åtte timer. For eksempel ved å la frokost bli til lunsj.
  • Vanligvis anbefales vitaminer og mineraler under faste, men noe kosttilskudd hemmer autofagi. Viktigst er kolostrum, glutamin, metylfolat og vitamin B12.
  • Noen kosttilskudd og næringsstoffer kan aktivere autofagi, disse er:
  • berberine, grønn te, granateple-pulver, økologisk kamille-te.
  • Regenerering kan økes ytterligere ved styrketrening om morgenen før du bryter fasten. Fordi du i løpet av fasteperioden øker veksthormon-nivået voldsomt, om lag med 300%.

Referanser

Les mer fra hemali

Få i deg dette for optimalt immunforsvar.
Selvforsvar mot virus.
Hva er sunn mat, egentlig?

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!