fbpx

Bedre vekt med hormonene på din side. Slik får du fettet til å brenne!

Ned i vekt? Det handler om mer enn kalorier. Ta kontroll på hormonene for å fyre fettforbrenningen. Slik gjør du det!

Av ernæringsterapeutene Nina Husø og Helén Oulie Fuhr. Les mer fra dem her.

Helén Fuhr og Nina Husø, ernæringserapeuter
Ernæringsterapeutene Helén Fuhr (foran) og Nina Husø.

Er du blant dem som går ned i vekt, men siden opp igjen mer enn du mistet? På tide å prøve en annen metode enn å «spise mindre og trene mer»?
Hormonene styrer sult, metthet, fettlagring og fettforbrenning. Nøkkelen til bedre vekt er hormonene dine.
Kun 10 prosent av dem som går ned i vekt, klarer å holde vekten nede over tid. Med forståelse for kroppens biokjemi blir resultatet bedre. Da bør du se mot hormonenes påvirkning på vekten.

Matpauser og mindre karbohydrater

Når alt går som det skal, skifter kroppen mellom lagring når vi spiser og forbrenning når vi ikke spiser. Men raske karbohydrater – sukker, korn, ris, poteter – og hyppige måltider gir for høyt nivå av hormonet insulin. Da lagrer du fett, og hindrer fettforbrenning. Insulin lagrer fett, glukagon brenner fett. De to hormonene kan ikke virke samtidig, kroppen må velge. Målet: Å la glukagon virke. Da må du stabilisere ditt insulin.

Insulin lagrer ekstra energi i to ulike «lagre»

Det ene lageret, glykogenlageret, er lett tilgjengelig. Problemet er at dette lageret fort blir fullt. (Merk: glykogen må ikke forveksles med fettbrenner-hormonet glukagon)
Det andre lageret er vanskeligere tilgjengelig, men det har stor kapasitet: fettcellene.
Se for deg kjøleskapet og fryseren din: Kjøleskapet – glykogen – gir mat der og da, men har begrenset plass. Den store fryseren derimot – fettcellene -, gir mer plass. Insulin lagrer det den kan som glykogen i leveren og i musklene. Når disse lagrene er fulle, går resten til fettcellene.
Med store mengder insulin i blodet kan ikke kroppen annet enn å lagre fett. Derfor bør du spise slik at du ikke skiller ut mer insulin enn nødvendig: Unngå raske karbohydrater, ikke spis ofte, unngå småspising.

Spis mindre:

  • Mat som gir høyt blodsukker, altså sukker og stivelse fra:
  • Kaker, desserter, godteri, korn, ris, poteter, juice…

Spis mer:

  • Grønnsaker, og rene proteinkilder som fisk, kjøtt, egg og skalldyr.
  • Samt bær, og sunne fettkilder som ikke øker blodsukkeret:
  • Avokado, nøtter, kokosfett, olivenolje, fet fisk…

Kunnskapen om hormoners påvirkning ennå ikke implementert

  • På begynnelsen av 1900-tallet studerte en betydningen av vitaminer og mineraler. Særlig deres betydning ved mangelsykdommer. Det dannet grunnlaget for moderne ernæringsvitenskap.
  • Men en hadde ikke kunnskap om endokrinologi, hormoners påvirkning. Da blir ernæringsvitenskap i beste fall overfladisk, i verste fall feil.
  • Du skal lete lenge etter et mer komplekst fag enn ernæring. Desto mer krever det av dem som rådgir.
  • Ett kjennetegn ved vitenskap er at den er i utvikling, siste år har det kommet en rekke studier som bekrefter at «kalorimodellen» er for enkel: å spise mindre og trene mer.

Vektvenner:

  • Del målet og veien med venner!
  • Inviter så mange du vil!
  • Følg hverandre, støtt hverandre!
  • Kjenn styrken i fellesskapet!
  • Underveis får dere kunnskap og inspirasjon fra proffe veiledere


Studier viser at sjansen for å lykkes er tre ganger bedre hos den som gjør innsatsen sammen med andre heller enn alene

Prøv Vektvenner gratis i 14 dager!


Halvparten av oss vil ned i vekt

Siste HUNT-undersøkelse (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag) viser at en av fire voksne nordmenn har fedme.
Kun 10 prosent av dem som går ned i vekt, klarer å holde vekten nede år senere.
TV-slankerne «Biggest looser» gikk opp igjen i vekt.

Referanse

Lege Øyvind Torp: Selvforsvar mot overvekt.

Mer fra hemali

Trene for å gå ned i vekt? Glem det!
Bakteriene i tarmen påvirker det meste. Også vekten.
Selvforsvar mot virus.
Lag rundstykker med chia!


Hege Hasler Barhaughøgda og Andreas Lycke

Prøv Vektvenner to uker gratis!

Hege og Andreas:
– Del målet og veien med vennene dine!

  • Bli en Vektvenn!
  • Forskning viser at ni av ti går opp igjen i vekt over tid.
  • Du lykkes mye bedre i fellesskap.
  • Derfor plattformen Vektvenner: Del målet og veien, følg hverandre, inspirer hverandre, ivareta hverandre…
  • Underveis får du faglig støtte, kunnskap og inspirasjon fra hemali og veilederne Hege Hasler Barhaughøgda og Andreas Lycke (bildet).



Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Helsedirektoratet om dosering av vitamin D: – Vi følger WHO

Helsedirektoratet: – Høye doser av D-vitamin er toksisk.

Lege Torp (43) fikk kreft: –Jeg hadde ikke tid til å vente på «mer forskning»

Jeg har ikke tid til å vente på store studier om kreft og kostens betydning. I forskning fant Øyvind ti grep som selvforsvar mot kreft. Han praktiserer dem hver dag.

Kriseløsninger for «kresne» barn

En del av barnets utvikling er å bli selvstendig og finne selvråderett over egen kropp. Det kan merkes i matveien.

Les mer om ...

Helsedirektoratet om dosering av vitamin D: – Vi følger WHO

Helsedirektoratet: – Høye doser av D-vitamin er toksisk.

Lege Torp (43) fikk kreft: –Jeg hadde ikke tid til å vente på «mer forskning»

Jeg har ikke tid til å vente på store studier om kreft og kostens betydning. I forskning fant Øyvind ti grep som selvforsvar mot kreft. Han praktiserer dem hver dag.

Kriseløsninger for «kresne» barn

En del av barnets utvikling er å bli selvstendig og finne selvråderett over egen kropp. Det kan merkes i matveien.

Professor Haug: –De har regnet feil om dosering av vitamin D

– Statistiske tabber i medisin kan koste mange menneskeliv, sier professor Espen Haug. Allerede i 2014 ble en statistisk tabbe oppdaget. Altså er grunnlaget for det en hevder er sunt nivå av vitamin D trolig feil.

Helsedirektoratet om kolesterol og statiner: – God dokumentasjon!

Dokumentasjonen for bruk av statiner er meget god, svarer Helsedirektoratet etter at hemali stilte kritiske spørsmål til statiner ved høyt kolesterol.