fbpx

Trene for bedre tarmflora? Ja visst!

Visste du at idrettsutøvere har mye bedre tarmflora enn inaktive? Du kan også trene for tarmen!

Bildet er tatt av skeeze fra Pixabay

Du har sikkert fått med deg at kost påvirker tarmen, det ser ut til å gjelde trening også.
Idrettsutøvere har rikere og bedre tarmflora. Det kan du også få, og det må ikke hardtrening til!
Kunnskapen om tarmens betydning for helsen regnes blant de største medisinske oppdagelser siste år. God tarmflora er en betingelse for godt liv. Overvekt, diabetes, inflammatorisk sykdom, depresjon og en rekke andre tilstander kan knyttes til dårlig tarmflora.

Trene for tarmen

I publikasjonen The Conversation formidler vitenskapsjournalist Karen Wright fra Lancaster University om det.
Stadig mer kunnskap viser hvordan trening kan støtte gode tarmbakterier, som den gruppen kalt butyrat. Butyrat kan reparere slimhinnen i tarmen, og redusere betennelse.
Såkalt lavgradsbetennelser – som ikke vises ved vanlige blodprøver – er bakenforliggende årsak til de fleste moderne sykdommer, blant annet diabetes 2.
Studier på immunforsvaret har også funnet at trening reduserer betennelsessignaler og regulerer miljøet i tarmslimhinnen positivt. Som igjen minker risiko for tarmsykdommer.

Les også: Ikke overse «stille betennelser».

Trenger ikke å trene hardt

Det må ikke hardtrening til! En studie fant at kvinner som trente tre lett timer ukentlig hadde flere «snille tarmbakterier» enn inaktive. Men om trening alene kan gi god tarmflora, eller om kosthold også må til, gjenstår å vise. Folk som trener spiser trolig bedre enn inaktive.
Noen dyrestudier antyder at trening alene styrker tarmfloraen, mens andre peker mot at kostendring også må til.
Uansett: Trening hjelper de gode bakteriene kalt A.muciniphila, å feste seg til mageslimhinnen. Slik blir utskillelsen av slim bedre, det er viktig fordi slim beskytter bakteriene mot å bli fraktet ut av tarmen med fordøyd mat.

Tarm og overvekt

Vi vet at dårlig tarmflora kan være en faktor ved overvekt. Nevnte forskning viser at trening kan påvirke signaler som styrer følelser av sult og metthet. Det såkalte endocannabinoid-systemet er overaktivt hos overvektige. Forskerne fant at bedre kost og trening reduserer en type endocannabinoid hos overvektige mus.
Forskning gjenstår, men mye tyder på at sunn mat og trening gir bedre forbrenning. Det kan se ut som om trening også påvirker tarmfloraen på måter som styrker følelser av velvære.
La oss ta en pushup eller fem på det!

Mer fra Hemali

Gode bakterier forebygger lekk tarm
Slik mater du de gode tarmbakteriene
Ned i vekt med gode tarmbakterier
Diffuse symptomer kan være betennelse, se symptomene.

Referanser

https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/14_Tr%C3%B8seid.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30883471/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29899036/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6682904/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18256465/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3070119/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28187199/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25217888/

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!