fbpx

Marens Superpannekaker!

Jeg har fem kriterier for pannekakene mine. Disse oppfyller alle fem!

Maren Aasen er ernæringsfysiolog, treningsinspirator, gründer og blogger. Hun deler sine eminente oppskrifter: nydelige, blodsukkervennlige og gjerne uten gluten og kumelk. Les mer om Maren her.
PS Visste du at Maren og familien hennes i Trøndelag lager kombucha? Altså fermentert te.

Nylig laget jeg noen veldig gode pannekaker som jeg fant på sånn helt spontant. De ble så bra at jeg velger å kalle dem intet mindre enn Marens Superpannekaker!  
– Ja vel, og hva er kriteriene for å bli Marens Superpannekaker, tenker du kanskje. Jo det skal jeg si deg, og kriteriene er ganske strenge. De skal være fem ting:

  • Gode
  • Kjappe å lage
  • Næringsrike
  • Blodsukkervennlige
  • Magevennlige: Les mer om hvordan og hvorfor lenger ned

Disse pannekakene checker!

Check, check, check… Disse pannekakene er alt dette. Vanlige pannekaker kan jo check´e av på de to første punktene, men disse er mer næringsrike, blodsukkervennlige og magen min liker dem!
Grunnen til det, er at jeg har byttet ut vanlig mel med kikertmel, helt uten hvete og gluten. Jeg har også blandet i kokosmelk, smør og egg, for ekstra næringsrike, blodsukkervennlige og saftige pannekaker.

Kikertmel

Du kan selvfølgelig bruke annet mel til pannekakene. Kikertmel finner du i internasjonale butikker, helsekost og velassorterte butikker. En stor pose koster rundt 60 kroner, den har du lenge! Absolutt verdt å ha i skuffen.
Vil du ha pannekakene helt melkefrie, kan du bytte smør med kokosolje.

Du trenger

Til 8 pannekaker:

  • 3 egg
  • 3 toppede ss kikertmel
  • 1-2 dl kokosmelk
  • 1 ss smør (bruk klarnet smør eller vegansk smør dersom du vil ha dem helt melkefrie)

Smelt smøret og bland alle ingrediensene til en røre i blender eller med stavmikser. Ha i kokosmelk (og eventuelt litt vann) etter ønsket tykkelse på røra og pannekakene. Stek som vanlige pannekaker i smør.
Mine favoritter til pannekakene:
Lag de første med smør, spekepølse og avokado. Så med smør, peanøttsmør, kanel og honning til dessert!
Jeg lagde ekstra røre og tok med på hytta, så hadde vi nystekte pannekaker til frokost. Nyydelig!

Pannekaker! Som frokost, lunsj, middag, dessert… Disse er fylt med spekepølse og avokado.

Hvorfor mageproblemer av hvetemel?

Ernæringsfysiolog Merete Askim:
– Mennesker med enzymfeil bryter ned gluten feilaktig, allergier og intoleranser er en reaksjon på dette, og rammer stadig flere. Halvfordøyd protein er én del av årsaken. Men her vet vi ikke nok: Om vi ikke fordøyer gluten godt nok, eller om det skyldes tarmflora. Dessuten er det et problem at mange ikke får påvist intoleranse. Hos fastlegen testes som regel bare allergi, sier Askim.
Gluten er ikke vannløselig, så for cøliakere er det ikke nok å skylle fjølen er ikke nok.

Fakta om cøliaki, gluten og måling

  • Med avanserte metoder kan det måles ned mot 1-5 ppm. (Part per million)
  • Hvis en cøliaker spiser en halv kg mat med 20 ppm, får vedkommende i seg 10 mg gluten.
  • Den laveste mengden som er vist å ha effekt hos barn (i en utilstrekkelig studie, ifølge Knut Lundin) er 50 mg daglig i noen uker.
  • Lundin mener derfor det er behov for mer forskning.
  • I studier der en provoserer med gluten, gis 6-8 g (6-8000 mg) gluten daglig.
  • Innen allergier det vist at bittesmå mengder kan trigge reaksjon.
  • Også naturlig glutenfritt kan inneholde mikromengder pga internasjonal handel
    (Kilde: Overlege og spesialist i indremedisin ved OUS, Knut Lundin)

Produkter uten gluten

  • Finnsbråten har en rekke trygge produkter:
  • Skinke produsert på gamlemåten uten dekstrose/druesukker
  • Tørrsaltet bacon
  • Posteier, hvitløkspate, pepperpate…mfl.
  • Vossafår (ikke Finnsbråten, men trygg)
  • Valdres har tradisjon for å bruke startkultur uten druesukker, derifra får du trygge spekepølser
  • Det indiske merke Masalamagic har alt glutenfritt
  • Det er også Dr. Schär
  • Orgran sjokolade fra helsekost og Vigdis Rosenkilde´s sjokolader er helt glutenfrie.
  • Løpstikke (urt med buljongsmak) er en god erstatning for buljong
  • Aukrust gård selger økologiske urter over nett.
  • Lag din egen kraft, eller kjøp fra «Urkraft» i Oslo.
  • Bruk eget vaffeljern til glutenfritt
  • Om du ikke har tid til å bake, lager Den Gode Baker produkter under 5 ppm i samarbeid med Naturlig Glutenfritt. Fås i helsekost, eller direkte fra ordre@dengodebaker (for firmaer).

Pass på

  • Hvetestivelse
  • E464 (emulgator)
  • P 800 (emulgator)
  • Sjokolade: gluten på produksjonsbåndet forekommer
  • Buljong: stivelse kan komme fra hvete om det ikke er spesifisert
  • Maltodextrin og druesukker kan inneholde litt gluten
  • Benevnelsen «krydder» kan bestå av gluten, særlig blandingskrydder
  • Naturlig glutenfritt kan inneholde mikromengder pga internasjonal handel.
  • Kjøttpålegg i lake

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Poleszynski: – Dette gjør jeg for å unngå virus!

– Siden epidemien ble konstatert, har myndighetene kun snakket om smitte, vaksine, nedstenging, testing og munnbind. Men null om hva vi selv kan gjøre med kostholdet og tilskudd, sier Dag Viljen Poleszynski.

Far ble vaksinert, men han er like innesperret. Hva var vitsen da?

Vi er skeptiske til en vaksine som ikke er testet på fars aldersgruppe. Men lovnadene om frihet veide tyngre. Så slipper far likevel ikke ut. Hva var vitsen med vaksinen, da?

Mettet fett: – Vi har ikke forstått den biologiske mekanismen!

Striden går om mettet fett: Gir det risiko for sykdom, eller ikke? Ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker håper at vi nå står ved et sprang.

Les mer om ...

Poleszynski: – Dette gjør jeg for å unngå virus!

– Siden epidemien ble konstatert, har myndighetene kun snakket om smitte, vaksine, nedstenging, testing og munnbind. Men null om hva vi selv kan gjøre med kostholdet og tilskudd, sier Dag Viljen Poleszynski.

Far ble vaksinert, men han er like innesperret. Hva var vitsen da?

Vi er skeptiske til en vaksine som ikke er testet på fars aldersgruppe. Men lovnadene om frihet veide tyngre. Så slipper far likevel ikke ut. Hva var vitsen med vaksinen, da?

Mettet fett: – Vi har ikke forstått den biologiske mekanismen!

Striden går om mettet fett: Gir det risiko for sykdom, eller ikke? Ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker håper at vi nå står ved et sprang.

Christine fordypet seg i rådet om ”melk for kalsium.” Hun fant noe ille.

Rådet om kalsium og melk, hva ligger bak? I arbeidet med masteroppgaven ble Christine skremt. – For kultur viste seg minst like viktig som evidens.

Mange flere har cøliaki og intoleranser. Har vi blitt pysete?

Ifølge lege Jørgen Skavlan er vi blitt så velfødde at vi må skape oss diagnoser for å føle at vi står på beina. Eller?