fbpx

Periodisk faste: Virker det?

Hvorfor snakker «alle» om periodisk faste? Fordi det gir kroppen ro. Ro til å rydde, rense og sjaue i cellene.

Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi.
Slik fungerer cellenes renselse og fornyelse optimalt, men om du ikke gir kroppen nok matro, reduserer du den muligheten. Da kan skadede komponenter i cellen være en risiko for helsen.
Da Nobelprisen i fysiologi i 2016 ble tildelt cellebiologen som oppdaget «autofagi», cellenes «selvspsing», ble fastens fortreffelighet dokumentert. Faste gjør at cellene effektivt «rydder og renser»: Cellene «spiser» komponenter i de cellene som av ulike grunner er svekket, og bruker disse som næring.
Under faste forsøker systemet å spare energi, en løsning er å resirkulere immunceller som ikke er nødvendige, spesielt de som er skadet. Snakk om smart gjenbruk!

mennesket er mer tilpasset matpauser enn hyppige måltider

«Frokost er dagens viktigste måltid!» Nei! Gjett hvem som lobbet for å overbevise oss om at vi må starte dagen med frokost, gjerne en bolle med frokostblanding? Kellogg´s!!
«Du må spise», hører vi til stadighet. Nei, du må ikke det. I hvert fall ikke hele tiden…
Menneskets genetikk er tilpasset faste. I disse dager trenger vi enda mer å styrke immunforsvaret. Faste bidrar til det.

Korona, overvekt, livsstil og immunforsvar: Tør vi snakke om det?

Autofagi for immunforsvaret

Kunnskap om fastens fordeler fikk et vendepunkt i 2016 da Yoshinori Ohsumi ble tildelt Nobelprisen i fysiologi for sin forskning på autofagi.
Når dårlige celler erstattes av gode, styrkes immunforsvaret. Blant annet ved å generere antioksidanter. Faste bidrar også til kroppens renselse av bakterier, mikrober, virus og parasitter. Enda mer: Langvarig faste styrker immunsystemet ved å revitalisere stamceller – fra sovende til tilstand av selvfornyelse.

Dr. Takayuki Teruya: Kaloribegrensning og faste forlenger levetiden hos dyr, men prosessen har til nå vært et mysterium.

Faste bidrar til

  • Renselse og fornyelse av celler
  • Avgiftning
  • Fettforbrenning
  • Bedrer insulinfølsomheten, kan reversere og behandle diabetes 2
  • Senke nivået av hvite blodlegemer, som igjen utløser stamcellebasert regenerering av nye immunsystemceller
  • Ketoner som frigjøres forbedrer kognitiv funksjon og forebygger degenerative tilstander som demens og Alzheimer
  • Senker nivåene av IGF-1, et vekstfaktorhormon knyttet til aldring, svulstprogresjon og kreftrisiko

Genetisk er vi nærmest identisk med steinaldermennesket, og byttet den gang var neppe klart for servering hver tredje time, eller? Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat.
Det er ikke bare cellene som gjør lurt i en ryddesjau. Vi bør sjaue litt i rådet om «frokost er viktigste måltid», og «spis ofte for å holde blodsukkeret oppe».

Tips

  • For å oppnå autofagi, en stor fordel ved fasting, bør du faste i minst 16 timer.
  • Spis innenfor «vinduer» av åtte timer. For eksempel ved å la frokost bli til lunsj.
  • Vanligvis anbefales vitaminer og mineraler under faste, men noe kosttilskudd hemmer autofagi. Viktigst er kolostrum, glutamin, metylfolat og vitamin B12.
  • Noen kosttilskudd og næringsstoffer aktiverer autofagi, disse er: berberine, grønn te, granateple-pulver, økologisk kamille-te.
  • Regenerering kan økes ytterligere ved styrketrening om morgenen før du bryter fasten. Fordi du i løpet av fasteperioden øker veksthormon-nivået voldsomt, med ca. 300%.(Kilde: Dr. Joseph Mercola)

Referanser

Cell Stem Cell, studier.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190131113934.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24668264
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155041311830130X
Studie fra Okinawa Institute of Science og Technology Graduate University (OIST) og Kyoto University publisert i Scientific Reports.
Dr. Joseph Mercola.
Dr. Eric Berg

Mer fra Hemali

Lege Stig Bruset: – Derfor faster jeg 14 timer hver dag.
Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.
Stressa? Da er det vanskelig å gå ned i vekt. Se hvorfor.

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!