fbpx

Seks grunner til å trene om morgenen

En krisp morgen. Ønske dagen velkommen. Og kanskje titter solen fram. hemali gir deg fem gode grunner til å trene om morgenen.

Vi sukker av dagens krav, den endeløse tråden av gjøren og laden. Tråden flettet i grått av livets stort og smått.
Det tar jo aldri slutt: Innlogging, men passord og brukernavn stemmer ikke.
Sjekke kontoen om vi tør, kjøpe smør. Mobilskjermen er knust. Bremsene må strammes, setet heves. Naboen må varsles. Plenen klippes. Tannlegen ringes.
Endeløst! Og lite kan vi gjøre. Men skape morgenstund med gull i munn, det kan vi! På med treningssko fordi:

Trene om morgenen gir mestring

Blant alle gode følelser rager mestringsfølelsen høyt. Morgentrening er mestring, mestring er balsam for kropp og sjel.

Morgenen er åpen

Når du trener om morgenen, slipper du å smette økten inn blant dagens krav. Vi kjenner ettermiddagen: fylt av ditt og datt, ofte på bekostning av treningen.

Trene om morgenen gir selvdisiplin

Akk, det skulle en hatt mer av. Morgentrening gir den deilige følelsen av selvdisiplin. Ikke bare tar du med deg den følelsen utover dagen, men disiplinen har også lett for å «smitte» resten av dagen. Det er vel med selvdisiplin som med lårmuskelen: den blir sterkere av trening!

Mer energi, bedre søvn

Trening om morgenen hjelper døgnrytmen din ved at du skiller ut hormonet melatonin, «søvnhormonet», tidligere på kvelden.
Trening aktiverer gode hormoner, som adrenalin. Også kjent som «kamphormonet» fordi det øker stresset. Evolusjonen har utstyrt oss med adrenalin for flukt eller kamp, hormonet gir økt puls og blodtrykk. Adrenalin gir bedre prestasjon.

Bedre forbrenning

Selv når du sitter stille, forbrenner du mer energi etter trening enn om du ikke hadde trent. Om du trener kondisjon på morgenen før du spiser, er kroppens lager av karbohydrater (glykogen) redusert. Altså må kroppen bruke andre kilder til energi: fett!

Bedre muskelbygging

Visste du at veksthormoner som støtter musklene er mer aktive på tom mage? Så dersom målet er muskler og styrke, er det lurt å trene om morgenen før frokost.
Går ikke an, sier du? Kommer til å dåne av sult, sier du? Prøv det, sier hemali!

Mer fra hemali

Trene for bedre tarmflora
Kaptein Thomas Ulsrud: – Jeg trener godt på tom mage.

Referanser

Trening om morgenen gir bedre konsentrasjon og energi.
Video med Dr. Jason Fung om fordeler ved faste.
Bedre energi, bedre søvn

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

«Det er ikke vitenskapelig.» Nei, for blåbær kan ikke dobbeltblindes.

Vitenskap var ikke ment som våpen. Vitenskap er det åpne samfunnets vakre allemannseie. Vitenskap skal bygge bro. Men noen bruker vitenskap til å bygge mur.

Cøliaki og glutenintoleranse, hva er forskjellen?

Lenge trodde vi at den eneste reaksjonenen på gluten var cøliaki, en tilstand der immunforsvaret «overreagerer». Nå vet vi mer.

Kronisk betennelse: Dette du bør spise mer av, og mindre av

Smerter? Ubehag? Varige plager? Kronisk betennelse er starten på de fleste livsstilssykdommer. Se matens betydning.

Les mer om ...

«Det er ikke vitenskapelig.» Nei, for blåbær kan ikke dobbeltblindes.

Vitenskap var ikke ment som våpen. Vitenskap er det åpne samfunnets vakre allemannseie. Vitenskap skal bygge bro. Men noen bruker vitenskap til å bygge mur.

Cøliaki og glutenintoleranse, hva er forskjellen?

Lenge trodde vi at den eneste reaksjonenen på gluten var cøliaki, en tilstand der immunforsvaret «overreagerer». Nå vet vi mer.

Kronisk betennelse: Dette du bør spise mer av, og mindre av

Smerter? Ubehag? Varige plager? Kronisk betennelse er starten på de fleste livsstilssykdommer. Se matens betydning.

– Angelica(10) skal bli frisk med mat som medisin!

Når barn får kreft, prøver legene å skåne foreldrene. Men mamma Ekaterina ville ikke skånes, hun ville vite: Kunne vi gjort noe annerledes?

Helsedirektoratet om dosering av vitamin D: – Vi følger WHO

Helsedirektoratet: – Høye doser av D-vitamin er toksisk.