hemali uønsket hos store aktører for folkefinansiering

dame står ute, smiler mot kamera, sjal over skuldrene og rosa genser. i bildet er et skilt i grønt med påskriften Hemali

Da hemali ønsket folkefinansiering for å styrke redaksjonen, fikk vi nei fra store plattformer: «Ikke forenelig med hva vi kan stå inne for», lød begrunnelsen.

Optimismen var stor da hemali tok kontakt med de største plattformene for folkefinansiering, såkalt crowdfunding. Folkefinansiering er når enkeltpersoner eller investorer støtter et prosjekt med donasjoner eller andre ressurser.
– Stor var overraskelsen da det viste seg at disse plattformene siler «akseptabel og uakseptabel» journalistikk, sier daglig leder i hemali Martin Lindgren.
– Dermed laget vi vår egen kampanje med aksjesalg, og er overveldet av resultatet, forteller han.

– Da vi fikk nei, startet vi vår egen kampanje med aksjesalg i stedet, sier daglig leder Martin Lindgren

Folkefinansiering gir store muligheter til de små


Folkefinansiering gir små aktører muligheter som for få år siden var utenkelige ved at ideer og prosjekter kan bli virkelighet uten pengemaskiner i ryggen. Folk gir til noe de liker. Takket være folkefinansiering, har Christer Falck kunnet gjenutgi norsk musikk. Men hemali fikk stengt dør etter uker med møter og skjemaer, beskjeden fra den første plattformen lød at der var en «interessekonflikt» knyttet til hemali.

Hvor blir det av «folkelig» når plattformene forhåndssiler redaksjonelt innhold?

– Vi fikk aldri vite hva «interessekonflikten» handlet om, sier daglig leder Martin Lindgren. 
– Vi ble mildt sagt overrasket, og kontaktet en annen, stor aktør innen folkefinansiering. Avslaget deres var mindre tildekket, slik lød det i e-posten: «Vi har sett nærmere på innholdet dere publiserer, og dette er ikke forenelig med det … kan stå inne for. Vi kommer derfor til å takke nei til et samarbeid med dere.»

-Annonse-

Redaktøren: – Smaker av sensur

– Disse store plattformene tar rollen som dommere over ytring, det smaker av sensur og jeg kan ikke se at det er deres mandat, sier hemalis redaktør Julia Schreiner Benito.
– Poenget med folkefinansiering er jo at «folket» selv avgjør hva som er verdt å støtte. Når aktørene som fasiliterer folkefinansieringen opptrer som filter for verdig og uverdig journalistikk, så setter de seg til doms. De samme aktørene som sier nei til oss, sier ja til mikrobryggerier. Jeg skulle mene at alkohol er mer truende for helsen enn hemali. Vi formidler uavhengig om helhetlig helse og potensialet i livsstil, en motvekt til den informasjonen som er styrt av politikk og industri. Denne saken er enda et tegn på ytringens trange kår, hvor blir det av «folkelig» når store plattformer forhåndssiler redaksjonelt innhold? Desto bedre at vi tok saken i egne hender, sier Benito.

Vi er overveldet av den positive responsen!

Suksess med egen kampanje

Daglig leder i hemali Martin Lindgren er begeistret:
– En drøy uke etter at vi lanserte kampanjen for aksjesalg, har vi nådd 20 prosent av målet. Det har skjedd uten store kampanjer i sosiale medier, kun med nyhetsbrev og informasjon på hemalis side. Vi er overveldet av den positive responsen! Av kommentarene ser jeg en rød tråd for kjøpernes motivasjon: Det er et verdivalg. Kjøperne deler hemalis ståsted, altså ønsket om å formidle uavhengig om helhetlig helse. Vi er meget takknemlige, og håper at mange fortsetter å dele kampanjen i sosiale medier.

– Nå styrker vi markedsføringen, og jeg gleder meg til å følge aksjesalget videre, sier Martin Lindgren.


Les mer fra hemali

Spotify, Joe Rogan, Robert Malone – og journalistenes slagside
Video med Dr. med. Torkel Snellingen: – Effektanalyser viser at vaksineringen bør stoppes nå.
Lege: – Feilbruk av ordet “vaksine” har store konsekvenser for folkehelse og politikk.

– Annonse –

– Annonse –