fbpx

Selvforsvar mot virus

Korona vil neppe forsvinne. Heller ikke andre virus, eller de mange smittestoffer som virrer. Mens vi venter på vaksinen, kan vi selv gjøre enkle tiltak. Selvforsvar, rett og slett.

Bildet er tatt av pasja1000 fra Pixabay

Virus og korona: WHO antar at produksjon av vaksine for utstrakt bruk tidligst kan starte høsten 2021. Tiden må gå for å teste og trygge mulige vaksiner. Når en vaksine er klar og markedsføringstillatelse gitt, vil sårbare grupper prioriteres. Etterspørselen vil altså være større enn tilbudet.
Men hele 80 prosent av dem som smittes får ingen, eller lette symptomer. Hvorfor? Svaret ligger i immunforsvaret. Optimalt immunsystem er den virkelige garantien mot koronaviruset, influensa og alle infeksjoner. Godt immunsystem beskytter også mot kreft, i dag viktigste årsak til for tidlig død i Norge. Du kan gjør mye selv for å optimalisere immunforsvaret.

Faste er noe av det beste du kan gjøre for helsen

Selvforsvar mot virus

Begrens maten som svinger blodsukkeret

Svingene blodsukker hemmer immunforsvaret. Derfor er det lurt å unngå maten som får blodsukkeret til å hoppe: Sukker og stivelse. Stivelse finnes særlig i korn, ris og poteter.

Faste er supert for immunforsvaret

Faste er noe av det beste du kan gjøre for helsen. Matpauser muliggjør cellerenselse og -fornyelse, altså kroppens naturlige detox. Redd for at sulten vil rive? Test det, hemali tror du vil bli overrasket: Forleng nattens faste ved å utsette frokosten. Du er neppe veldig sulten om morgenen uansett, vent til du virkelig er sulten. I magen, ikke bare i hodet.
Faste har dessuten vist å beskytte mot visse former for virusinfeksjon, for faste aktiverer de såkalte «gamma-delta T-celler.»
Les hemalis artikkel her om periodisk faste.

Kokos og tarm

Kokosolje kan ha antiviral effekt. Den er dessuten super til matlaging fordi den er av de mest stabile.
Hjelp til tarmen er også hjelp til immunforsvaret: Fiberrike grønnsaker er noe av det beste for god tarmhelse

Ellers mot virus

  • Ta søvn alvorlig
  • Stressa, indre uro? Finn den metoden for stressmestring som passer deg: tur, yoga, pusteøvelser, strikking… eller bør du skilles?
  • Begrens inntaket av alkohol

Les mer fra hemali

– For mye magesyre, sier legen. Men for lite magesyre er vanligere.
Gode bakterier forebygger lekk tarm.
Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.
Brenne en kilo fett, gjett hvor lenge du må løpe?

Referanser

Faste styrker immunforsvaret: Dr. Jason Fung, Faste – den komplette guiden.
Klinisk studie om høydose vitamin C og virkning ved korona.
Mer om vitamin C og korona.
Mer om vitamin C og korona.
Nok vitamin C og D må til for godt immunforsvar.
Aktivitet styrker immunforsvaret.
Dårlig søvn svekker immunforsvaret.
Stress svekker immunforsvaret.
Alkohol svekker immunforsvaret.
En systematisk litteraturgjennomgang publisert februar 2020 i det medisinske tidsskriftet Journal og Medical Virology viser sammenhenger mellom ernæring og immunforsvar.


Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!