fbpx

Ketogen metode får fettet til å brenne

Ketogen metode seiler opp som den effektive for gode, varige endringer. Fat is back!

Ketogen metode, hva er nå det?
Du inntar maks 20-30 gram karbohydrater om dagen. Det meste av energien kommer fra gode fettkilder. Slik «lærer du» kroppen å bruke fett som energi.
Du spiser færre måltider – enkelt fordi fett holder deg mett lenger. Trolig blir du en gladere utgave av deg selv, fordi svingene blodsukker ikke sparker deg.

Varig endring

Kanskje har du både prøvd og klart å gå ned i vekt. Men ble du der? Eller gikk du opp igjen og endte tyngre enn da du startet på kuren?
De fleste klarer å gå ned i vekt, de færreste forblir der. Og det er jo ikke rart: Kaloritellermetoden gir sult, desperasjon og krever styrke fra et sted så fjernt at de færreste av oss kjenner stien dit.
Det geniale med ketogen metode er at den spiller på ditt lag. Fordi den gir jevnt blodsukker. Slik at du slipper det dansende blodsukkeret som gjør deg mannevond, og som rakner alle gode forsett.

Lars er blitt en ketonerd

Lars Skår (54) er «blitt litt nerdete» etter å ha fordypet seg i den ketogene metode. Nylig var han i USA for å lære mer.
– Ketogen kost gir god helse. Keto som undergrunnsbevegelse er blitt sterk nok til å få innflytelse. Det vises for eksempel ved at matindustrien i USA nå tør å satse på keto. Målet med ketogen kost er å være i ketose: En tilstand der kroppen bruker fett som energi. Fordelene er mange, i keto-miljøet kaller en det heller livsstil enn diett. Diett er typisk midlertidig, ketogen kost kan du trives med over tid. Lars opplever:

  • Fettforbrenning
  • Jevnt blodsukker
  • Klarere i hodet
  • Mett i mange timer
  • Mer energi
  • Han går ikke «tom» fordi han alltid har fett å gå på (det gjelder også slanke)
Lars Skår (54) har hentet fram buksene fra den gang han var 25 år. Med ketogen metode.

Ketogen metode utfordrer noen etablerte «sannheter» som jeg tror er løgn. Som at korn er sunt, at vi må spise frokost, og spise hyppig.

Bukfett er farlig

– Ketogen metode utfordrer etablerte «sannheter» som jeg tror er løgn. Som at korn er sunt, at vi må spise frokost, og spise ofte, sier Lars.
Han har alltid trent mye. Han trodde han kunne spise alt. Det gikk i karbohydrater og proteiner dagen lang.
– Da jeg passerte 50 år, kom magen.
Han forstod at «pappakroppen» er et uttrykk for uhelse.
– Bukfettet som legger seg rundt indre organer er farlig.
Han har sluttet å mase på sine tre barn om at «frokost er dagens viktigste måltid». Lars løfter tekoppen, i dag faster han. Samboeren også, enklere når en er to.
– Hva når gutta drikker øl og du faster og vil ha grønn te?
– Jeg har gode venner, smiler han.

Ketogen kost i USAs marine

  • Visste du at USAs marinejegere bruker tilskudd av ketoner for å motvirke oksygenforgiftning?
  • Slik reduserer de risiko for kramper og epilepsiliknende anfall under dykking.
  • Deler av militæret i USA har stor interesse for bruk av ketoner.
  • Professor Dominic D`Agostino ved Universitetet i Sør-Florida har samarbeidet med US Navy SEALs om problemstillinger omkring epilepsiliknende anfall blant soldatene: Studie av D`Agostino.

Ketogen metode

  • Ketogen diett tilsier maks 20 gram karbohydrater om dagen. (Tilsvarer ca. en halv bolle.)
  • I praksis er det så lite karbohydrater at grønnsaker over bakken fort utgjør mengden.
  • Du trenger ikke å telle kalorier.
  • Du kan utsette frokost slik at den blir lunsj.
  • Det viktigste er kanskje å stille deg selv følgende spørsmål: Spiser jeg fordi jeg virkelig er sulten? Eller spiser jeg av vane, eller fordi jeg «har lyst på noe»?
  • Om du spiser fordi du har «lyst på noe» – kan du tilfredsstille den lysten med noe annet? En kopp varmt? En tur? En god samtale? En lesestund?

Professor: Krevende diett

Professor i ernæring ved NMBU Birger Svihus til kk om ketogen diett:
«Det kan være grunner til at noen velger denne dietten, og jeg vil ikke være den som fraråder det, men den passer nok ikke for alle, for dette er en krevende diett som forutsetter at man forstår hva de ulike matvarene bidrar med.»
Professor Svihus var forøvrig den som først rådet: – Dropp frokost!

Referanser

Ketogen diett er anerkjent metode ved epilepsi.
Randomisert kontrollert studie om keto ved epilepsi.
Helsemagasinet: Ketose en fordel under ekstreme forhold.
Starving cancer, YouTube.
Ketose for soldater og atleter, faglig diskusjon på YouTube.
Studie om effekt av keto for oksidativt stress og cellers energiproduksjon.

Mer fra Hemali

Tre skiver brød, gjett hvor mye sukker?
Lag deilige, keto rundstykker.
Stille betennelse knyttes til de fleste moderne sykdommer
Stressa? Da kan det være vanskelig å gå ned i vekt


Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Poleszynski: – Dette gjør jeg for å unngå virus!

– Siden epidemien ble konstatert, har myndighetene kun snakket om smitte, vaksine, nedstenging, testing og munnbind. Men null om hva vi selv kan gjøre med kostholdet og tilskudd, sier Dag Viljen Poleszynski.

Far ble vaksinert, men han er like innesperret. Hva var vitsen da?

Vi er skeptiske til en vaksine som ikke er testet på fars aldersgruppe. Men lovnadene om frihet veide tyngre. Så slipper far likevel ikke ut. Hva var vitsen med vaksinen, da?

Mettet fett: – Vi har ikke forstått den biologiske mekanismen!

Striden går om mettet fett: Gir det risiko for sykdom, eller ikke? Ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker håper at vi nå står ved et sprang.

Les mer om ...

Poleszynski: – Dette gjør jeg for å unngå virus!

– Siden epidemien ble konstatert, har myndighetene kun snakket om smitte, vaksine, nedstenging, testing og munnbind. Men null om hva vi selv kan gjøre med kostholdet og tilskudd, sier Dag Viljen Poleszynski.

Far ble vaksinert, men han er like innesperret. Hva var vitsen da?

Vi er skeptiske til en vaksine som ikke er testet på fars aldersgruppe. Men lovnadene om frihet veide tyngre. Så slipper far likevel ikke ut. Hva var vitsen med vaksinen, da?

Mettet fett: – Vi har ikke forstått den biologiske mekanismen!

Striden går om mettet fett: Gir det risiko for sykdom, eller ikke? Ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker håper at vi nå står ved et sprang.

Christine fordypet seg i rådet om ”melk for kalsium.” Hun fant noe ille.

Rådet om kalsium og melk, hva ligger bak? I arbeidet med masteroppgaven ble Christine skremt. – For kultur viste seg minst like viktig som evidens.

Mange flere har cøliaki og intoleranser. Har vi blitt pysete?

Ifølge lege Jørgen Skavlan er vi blitt så velfødde at vi må skape oss diagnoser for å føle at vi står på beina. Eller?