fbpx

Brenne en kilo fett. Gjett hvor lenge du må løpe?

Å brenne en kilo fett krever sin kvinne og kar. Trening er supert, men du skal løpe langt og lenge for å brenne en kilo fett.

Selv med en real innsats skal det godt gjøres å oppnå høyere forbrenning enn 750 kalorier i timen.
Hva betyr det? Huff, dårlig nytt, kanskje. Men til din trøst: Lenger ned i artikkelen gir Hemali tips for virkelig effektiv fettforbrenning.
Altså: Du må forbrenne 7000–7500 kalorier for å bli kvitt en kilo fett. Det betyr at du må trene en tøff økt i omtrent ti timer for å brenne en kilo fett.
Hvor sulten blir du av å trene i ti timer? Og hva vil komme først: skader, eller fettforbrenning?
– De fleste kan forbrenne rundt 600 kalorier i timen, mens supermosjonisten oppnår 1000-1200, sier professor Lars Nybo er professor ved Institut for Integreret Fysiologi ved Københavns Universitet. Nybo forsker på trening og fysiologi.

De ekstra kaloriene du forbrenner ved trening utgjør en liten andel av ditt totale energiforbruk.

Det er ikke trening som utgjør forbrenningen

Vi forbinder trening med kaloriforbrenning, men la oss justere bildet: De ekstra kaloriene du forbrenner ved trening utgjør en liten andel av ditt totale energiforbruk. Vet du hva som krever mest energi? Hjernen! Hjernen utgjør kun to prosent av kroppens vekt, men forbruker om lag 20 prosent av kroppens energi når vi slapper av.
Altså: Den energien vi bruker til grunnleggende funksjoner er den viktigste, forklarer forsker Alexxai Kravitz.
Dernest kommer energien vi bruker for å fordøye mat, og på sisteplass kommer energien vi bruker ved fysisk aktivitet.

Se heller mot kosten

Maten vi spiser utgjør 100 prosent av energien til kroppen, mens trening forbruker mellom 10 og 30 prosent av den. Konklusjon: Trening er flott, men har liten effekt for vektnedgang. Se heller mot kosten. Hemalis beste tips: Sørg for at hormonet som løser opp fett, glukagon, er aktivt. Det kan kun skje når hormonet som lagrer fett, insulin, er inaktivt. Her kan du se hvilken mat som demper insulinet og gjør glukagon virksomt.
Logikken er enkel: Kroppen kan ikke både brenne og lagre fett. Enten dominerer insulin, eller glukagon. Altså all grunn til å spise slik at muliggjør glukagon å virke

Trening for helsen, ikke for vekten

Fedmespesialist Yoni Freedhoff til amerikanske Vox: 
– Trening forebygger kreft, regulerer blodtrykk og blodsukker, gir bedre søvn, konsentrasjon, energi og humør. Trening er verdens beste medikament, bedre enn alt noen lege kan foreskrive. Men trening får deg ikke ned i vekt. Så lenge vi maser om trening for å forebygge eller behandle fedme, fjerner vi oppmerksomheten om treningens fantastiske virkning på helsen, sier Freedhoff.

Les mer fra Hemali

Fire viktige årsaker til overvekt
Ketogen metode får fettet til å brenne
Korona, overvekt og livsstil – kan vi snakke om det?
Tre skiver brød. Gjett hvor mye sukker?

Referanser

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5296274/
https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(15)01577-8
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5556592

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!