fbpx

Lege Stig faster minst 14 timer hver dag

-Ingen diett, ingen kur, men en livsstil, sier fastlege Stig Bruset (64). Vekten har satt seg, energien er på, smerten i kneet er vekk. – Og kona sier at jeg har sluttet med pustestopp om natten.

Blir han ikke sulten?
– Nei, sultfølelsen forsvinner når du girer om til fettforbrenning. Periodisk faste er så enkelt å gjennomføre, det erfarer pasientene mine også.
Når pasienten sitter på Stigs legekontor i Lier, og legen bemerker at «du ser så energisk og slank ut, hva har du gjort?». Da kikker pasienten på legen sin med et lurt blikk:
– Jeg har innført din metode.
Globalt har periodisk faste – intermittent fasting – slått an. Etter at Stig fortalte om sin faste i God morgen, Norge og i Dagbladet, har interessen økt også her.

Nobelpris til forsker på faste

Kunnskapen om faste fikk et vendepunkt i 2016 da den japanske forskeren og cellebiologen Yoshinori Ohsumi fikk Nobelprisen i fysiologi for oppdagelsen av autofagi. Av gresk: «selvspising». Autofagi beskriver cellens nedbrytning og resirkulering av egne bestanddeler. Kort sagt: Ved faste gir du cellene anledning til å bruke skadede og dysfunksjonelle komponenter som «mat». En real ryddesjau og resirkulering, altså. Som forebygger kreft og en rekke andre sykdommer.

Periodisk faste: Enkelt og billig

– Det gøy å følge pasientene. De forteller om mer energi, klarere hode, bedre vekt. Og jeg ser deres forbedrede resultater på andre helseparametere. Hos mange forsvinner kroniske plager.
– Der de fleste kurer har høy tilbakefallsprosent, er det god utholdenhet ved periodisk faste. Dessuten er faste enkelt, og gratis. Ingenting er billigere enn å ikke spise, ler Stig.
– Hvorfor gir periodisk faste bedre helse?
– Først og fremst fordi du nullstiller kroppen, det gir detox. Faste muliggjør cellefornyelse og -reparasjon.

Tidsskriftet Den Norske Legeforening:

Autofagi er viktig for å fjerne cellens avfallsprodukter. Opphopning av disse kan ellers føre til sykdommer som kreft og nevrodegenerative lidelser.

Faste ble livsstil

Sommeren 2019: Stig er nysgjerrig på faste etter å ha lest en vitenskapelig oppsummering i det anerkjente tidsskriftet Science. Hva kan faste gjøre for ham? Mye, skulle det vise seg. Nå er periodisk faste blitt livsstil.
– Faste passer godt sammen med lavkarbokost. Når du våkner om morgenen, er du mer eller mindre i ketose (du bruker fett som energi) fordi du ikke har spist om natten. Om ditt første måltid er lavkarbo, så bevarer du tilstanden av ketose. Jeg får mer energi av å være i ketose, men dette er individuelt. Det finnes ikke én sannhet.
– Hvordan er reaksjonene fra andre fagfolk?
– Noen gjentar sitt mantra, som at vi bør «følge ernæringsrådene, telle kalorier, og at dietter er bortkastede penger.» Det er jo nesten komisk, for jeg selger ingenting, mitt råd er kun å utsette frokosten.

Vi er tilpasset lange matpauser. Hvordan skulle arten mennesket ellers overlevd når det var mangel på mat?

-Det har vært en morsom reise, faglig og personlig. Jeg er forbauset over hvor enkle grep som skal til.
Når Stig lager et 14-timers «vindu» uten mat, gjør han som arten mennesket historisk har gjort. At maten er tilgjengelig – alltid og overalt – er et moderne fenomen.
Solid forskning viser at periodisk faste er noe av det beste vi kan gjøre for stabil vekt og god helse. Fordi vi genetisk er tilpasset lange matpauser. Hvordan skulle arten mennesket ellers overlevd når det var mangel på mat?
-Du kan snakke i det evinnelige om trening, kaloritelling og dietter, men dette virker. Periodisk faste koster meg ikke noe, dette er for resten av livet, sier Stig.

Slik gjør Stig

  • Dagens siste måltid er middag rundt kl 18:00
  • Rundt 10:00 neste morgen spiser han noe lett, minimalt med karbohydrater
    -Da fortsetter den gode prosessen du har oppnådd gjennom nattens faste
  • Lunsj rundt 13:00 – typisk kjøtt eller fisk med grønnsaker
  • Slik skaper han «vinduer» på minst 14 timer, ofte mer
    -Jeg tror at det må minst 12-13 timer til for å oppnå effekt, sier Stig

Stigs resultater

  • Ned 14 kilo, der vekten har stabilisert seg
  • Smertene i menisken er borte
    -Jeg kunne slutte med glukosamin, et legemiddel som styrker brusken
  • Mer energi
  • Klarere hode
  • Bedre søvn

Fordeler ved periodisk faste

  • Trolig den enkleste metoden for varig endring
  • Gir kroppen mulighet til cellereparasjon og -fornyelse
  • Virker anti-inflammatorisk, altså betennelsesdempende
  • Virker som en antioksidant (motvirker at celler blir skadet av frie oksygenradikaler)
  • God effekt på blodsukker
  • God effekt på hjertet
  • God effekt på melatonin, hormonet du trenger for god søvn
  • God effekt på hele det hormonelle «orkesteret» – hormonenes balanse
  • God effekt på revmatisme og gikt

Disse bør ikke faste, med mindre det skjer under oppfølging av lege

  • Gravide
  • Diabetikere, særlig type 1
  • Mennesker med en spiseforstyrrelse (bør ikke faste i det hele tatt, heller ikke med oppfølging fra lege)

Ketose/ketoner

  • Når du minimerer inntaket av karbohydrater, er ikke glukose (sukker) tilgjengelig som det fremste brennstoffet
  • Da kan lagret fett omdannes til ketonlegemer – du er i ketose
  • Ketonlegemer er naturlige appetitthemmere
  • Ketonlegemer tilfører energi til kroppen og hjernen
  • Ketonlegemer har antidepressiv effekt
  • Mange opplever klarer hode i ketose

Forskning på faste

  • Forsøk på rotter har vist at de finner fortere fram i en labyrint under faste
  • År med dyreforsøk har vist at dyrene lever lenger ved faste, og er mer robuste
    Rotter og hamster lever opptil 50 prosent lenger ved faste
  • Dyreforsøk har vist god effekt på kreft ved faste: Se Schrødingers katt, NRK
  • Soldater fra Navy seals i USA har eksperimentert med faste for å se om det påvirket ytelsen, resultatet er ikke entydig
  • Tidsskriftet Den Norske Legeforening: Selvspising (autofagi) forlenger livet.

Mer fra Hemali

Korona, overvekt og livsstil: – Kan vi snakke om det?
Tre brødskiver. Gjett hvor mye sukker?
Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!