Søk
Close this search box.

Dette kostholdet kåres til det beste – igjen

to sitroner, urter og oliven ligger i hvert sitt hjørne på planker

Ned i vekt? Kosthold mot svingene blodsukker? Stabilisere insulinnivå ved diabetes 2? En ny kåring gir liten tvil om hvordan vi bør velge i matveien.

Bildet er tatt av juanjo tugores fra Pixabay

Kosthold å velge? Sammen har 33 forskere, leger og kliniske ernæringsfysiologer vurdere ulike kosthold. Ekspertene har gjennomgått 38 forskjellige matretninger og rangert dem i elleve ulike kategorier. Arbeidet er gjort på oppdrag fra det amerikanske tidsskriftet U.S. News & World Report.

Vinneren? Middelhavskost! For sjette år på rad kåres det til det beste kostholdet, totalt sett.

Det beste kostholdet – igjen

Middelhavskosten er ikke hva den var. I dag er maten mer bearbeidet og industrialisert enn før, og det er forskjeller mellom de ulike middelhavsland. Merk deg også at middelhavskost ikke er én retning, men gir mange variasjoner. Dog er den opprinnelige definisjonen på middelhavskost, og den som fortsatt brukes i forskning, kostholdet på Kreta og Sicilia på 1950-tallet.

-Annonse-

Det er bare noen tiår siden olivenolje ennå ble brukt som valuta på Kreta. Ikke bare var olivenoljen selvfølgelig som solen, men også standarden for verdi. En liter olivenolje hadde sin plass som valuta før den greske drakmen.

Kostholdet kan anbefales til folk flest

– Av alle kosthold er nok middelhavskostholdet det som er best dokumentert. Dette kan man trygt anbefale til folk flest, mener lege, indremedisiner og greker Fedon Lindberg.

Olivenolje, kjøtt og fisk, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, frø, fullkorn, ost, yoghurt og vin dannet basen for bønder i hardt fysisk arbeid på 1950-60 tallet. I dag er vi ikke like fysisk aktive, derfor er kostholdet modernisert og kalles også lavglykemisk middelhavskost. Det betyr at mengden lettfordøyelig karbohydrat er redusert, altså mindre pasta, ris, fint brød og bakst, poteter og sukker.

Middelhavskost

  • Mye frukt og grønnsaker, nøtter, belgfrukter (erter, bønner og linser), olivenolje, urter og krydder
  • Sjømat og fisk minst to ganger i uken
  • Fjærfe, egg, ost og yoghurt i spis moderate mengder
  • Et glass vin av og til er greit

Ifølge Fedon Lindberg bidrar lavglykemisk middelhavskosthold til:

  • Normal vekt
  • Økt fettforbrenning
  • Bedre og stabilt blodsukker
  • Normal matlyst
  • Lavere kolesterol og triglyserider
  • Færre betennelsestilstander
  • Mental klarhet
  • Økt utholdenhet
  • Stabilt humør

Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft
Korona, overvekt og livsstil – kan vi snakke om det?
Jodmangel gir risiko for stoffskiftesykdom.
Fermentering: Gry Hammer viser deg hvordan du setter i gang.
Ernæringsterapeutens nøkler til hormonell harmoni.


Mann smiler, har mørkt, kort hår, ikledd hvit skjorte, med hvit bakgrunn
Dr. Fedon Lindberg
små tomater ligger utover en gassgrill
Tomater til tørk…



– Annonse –

– Annonse –

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *