fbpx

Matpakke med mening!

Fyll boksen med smart mat. La matpakken være mer enn brødskiver. Se tipsene og triksene.


Helene Sundby

Helene Sundby er veileder innen kosthold og livsstil. Hun brenner for matglede, næringsrik mat og sammenhenger mellom fysisk og psykisk helse. Les mer om Helene her.


Det er mange grunner til å vurdere matpakken med mye brød og lite pålegg. En bedre matpakke trenger ikke å være avanserte greier.
Fyll matboksen med næring som gir jevnt blodsukker, konsentrasjon og humør!
Bruk gjerne matbokser med flere rom. Mattermos er også smart. Sørg for maten som gir god balanse mellom fett, protein og karbohydrater. Stabilt blodsukker og hjernemat er viktige stikkord. Ikke tell kalorier, tell byggeklosser!

Gode kilder til fett: avokado, ost, egg, dressing av kvalitetsolje, nøtter og frø.

Gode kilder til protein: tørket kjøtt, spekemat, kjøttpålegg, egg, nøtter og frø.

Gode kilder til karbohydrater: grønnsaker, frukt, bær, grove surdeigsprodukter.
Kjør på med farger! Fargerik mat gir næringsstoffer som vitaminer, mineraler og  antioksidanter. Fersk mat gir annen næring enn varmebehandlet.

Fyll matboksen med

  • Grønnsaker i staver, som gulrøtter, stangselleri
  • Biter av kålrot, brokkoli og blomkål
  • Sukkererter
  • Cherrytomater
  • Druer
  • Epler, pærer, fersken, plommer
  • Blåbær
  • Smoothie

Jazz opp matpakken, da vel

  • Surdeigsbrød med deilig pålegg – vær raus!
  • Middagsrester, kalde eller i en mattermos.
  • Middagsrester i lefse/surdeigspannekake.
  • Kjøleskapsgrøt.
  • Lunsjmuffins eller surdeigssnurrer med grønnsaker, kjøtt og ost.
  • Pannekaker/vafler med pålegg. Lag på søndag, så har du til matpakkene til uka. Fyll med kjøtt og grønnsaker.
  • Egg i ulike former: omelett, eggerøre, kokt, stekt, eggewrap med fyll.
  • Tapaslunsj – en blanding med det du har for hånden.
  • Nøtter, frø, tørket bær – lag din hjemmelagede miks.
  • Smoothie. Om du fryser den, fungerer den som kjøleelement for resten av maten.
  • Bananpannekaker: Miks en banan, havregryn og et egg med stavmikser til passe konsistens. Stek på hver side i smør til de er gylne.
Kuttede grønnsaker til matpakken og lunsj.
La matpakken skinne!

Les mer fra hemali

Lag denne superdigge lunsjen!
Denne sunne kokoskaken gjør susen!
“Trene mer, spise mindre”? Nei, det er mer nyansert.
Kronisk betennelse: – Dette bør du spise mer av, og mindre av.
Trene mer og spise mindre for å gå ned i vekt? Tja, la oss nyansere.

- Annonse -
- Annonse -

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow
- Annonse -

Les mer om ...

- Annonse -