fbpx

«Trene mer og spise mindre»? Tja… La oss nyansere bildet. Her er fire viktige årsaker til overvekt.

Vi hører det igjen og igjen: At det finnes et «kaloriregnskap». At alt koker ned til «å trene mer og spise mindre.»
Kalorimodellen er fra rundt 1860. Skulle ikke kunnskapen ha utviklet seg?
I dag vet vi at organismen vår er mer kompleks enn hva kalorimodellen tilsier. Årsaker til overvekt kan være flere, her er de viktigste. Stikkord er at du trenger hormoner i balanse:

  • Kronisk stress. Gir hormonell ubalanse.
  • For mye sukker og stivelse. Gir hormonell ubalanse.
  • Dårlig søvn. Gir hormonell ubalanse, dessuten spiser du ikke når du sover…
  • For lite næringsstoffer. Hormoner i ubalanse kombinert med næringsmangler gir sultfølelse.

I naturen finner vi aldri mat som er rik på både fett og sukker samtidig.

I prinsippet kan en eller to av årsakene ovenfor være nok til å sette i gang en kaskade av ubalanser. Da er det ikke lett å «trene mer og spise mindre». Og følelsen av nederlag er nær.
I naturen finner vi aldri mat som er rik på både fett og sukker samtidig. Dermed er vi mennesker dårlig tilpasset slik mat. Naturlig mat er enten rik på fett, eller sukker/stivelse, i naturlig balanse. Først når vi bearbeider og raffinerer maten, kan vi tredoble nivået av karbohydrater.

Mat kan skape hormonelt kaos

Mat med mye karbohydrater får blodsukkeret til å stige, og du ender fort i «hormonelt kaos». Når vi først begynner å spise raffinert og bearbeidet mat, er det vanskelig å kontrollere mengden. Bearbeidet mat med lang holdbarhet er typisk uten naturlige næringsstoffer. Satt på spissen kan du si at vi må velge: holdbarhet eller næring.
Trening er supert, særlig kombinert med naturlig mat som er tilpasset arten mennesket. Men «kalorier inn, kalorier ut» blir for enkelt.

Rådet om å «spise mindre og trene mer» er eldgammelt…

  • Kalorimodellen ble utarbeidet rundt 1860. Med et apparat som måler energi, regnet man ut hvor mye kalorier mennesker trenger.
  • En fant hvor mye kalorier det er i ett gram karbohydrat, protein og fett.
  • År 1918 publiserte Dr. Lulu Hunt Peters Diet and Health, trolig den første boken som fremmet kaloritelling. Den solgte over to millioner gjennom 55 utgaver. Hunt Peters teori om at fett er dårlig fordi det har ni kalorier per gram, ble populær.
  • Til sammenligning har et gram protein og karbohydrater fire kalorier.
  • En kalori var en kalori, enten det var sukker eller smør. Og smøret fikk altså dårlig rykte ettersom det gir flere kalorier enn potet.
  • Nå vet vi mer: En kalori fra fett påvirker ikke blodsukkeret. Men det gjør en kalori fra karbohydrater – altså sukker og stivelse.

Hemalis råd

  • Tenk matkvalitet mer enn du teller kalorier.
  • Husk at fett gjør mett, og at kaloritelling er en risikofaktor for spiseforstyrrelser.
  • Husk at veien mot bedre vekt og helse ligger i stabilt blodsukker.

Kilder

MD PHD David Ludwig: Always Hungry.
Dr. Lulu Hunt Peters: Diet and Health.
Christopher James Clark: Nutritional grail.

Det er ikke overspising som gjør deg tjukk. Det er prosessen mot fedme som gjør at du overspiser. Dr. Ludwig


Vektvenner:

  • Del målet og veien med venner!
  • Inviter så mange du vil!
  • Følg hverandre, støtt hverandre!
  • Kjenn styrken i fellesskapet!
  • Underveis får dere kunnskap og inspirasjon fra proffe veiledere


Studier viser at sjansen for å lykkes er tre ganger bedre hos den som gjør innsatsen sammen med andre heller enn alene

Prøv Vektvenner gratis i 14 dager!


Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

«Det er ikke vitenskapelig.» Nei, for blåbær kan ikke dobbeltblindes.

Vitenskap var ikke ment som våpen. Vitenskap er det åpne samfunnets vakre allemannseie. Vitenskap skal bygge bro. Men noen bruker vitenskap til å bygge mur.

Cøliaki og glutenintoleranse, hva er forskjellen?

Lenge trodde vi at den eneste reaksjonenen på gluten var cøliaki, en tilstand der immunforsvaret «overreagerer». Nå vet vi mer.

Kronisk betennelse: Dette du bør spise mer av, og mindre av

Smerter? Ubehag? Varige plager? Kronisk betennelse er starten på de fleste livsstilssykdommer. Se matens betydning.

Les mer om ...

«Det er ikke vitenskapelig.» Nei, for blåbær kan ikke dobbeltblindes.

Vitenskap var ikke ment som våpen. Vitenskap er det åpne samfunnets vakre allemannseie. Vitenskap skal bygge bro. Men noen bruker vitenskap til å bygge mur.

Cøliaki og glutenintoleranse, hva er forskjellen?

Lenge trodde vi at den eneste reaksjonenen på gluten var cøliaki, en tilstand der immunforsvaret «overreagerer». Nå vet vi mer.

Kronisk betennelse: Dette du bør spise mer av, og mindre av

Smerter? Ubehag? Varige plager? Kronisk betennelse er starten på de fleste livsstilssykdommer. Se matens betydning.

– Angelica(10) skal bli frisk med mat som medisin!

Når barn får kreft, prøver legene å skåne foreldrene. Men mamma Ekaterina ville ikke skånes, hun ville vite: Kunne vi gjort noe annerledes?

Helsedirektoratet om dosering av vitamin D: – Vi følger WHO

Helsedirektoratet: – Høye doser av D-vitamin er toksisk.