fbpx

Slik fôrer du de gode tarmbakteriene

For ikke lenge siden var tarmen bare en tarm. Nå vet vi at den påvirker hele vår organisme. Også vekten. Se maten som fôrer tarmen. For bedre helse og vekt.

Livet i tarmen er som et eget økosystem. Med økosystemet i balanse, blir det lettere å slippe suget etter dårlig mat.
Tilsynelatende uforklarlige «dillaer» kan ha sin forklaring i tarmen. Faktisk kan bakterier «snakke» til deg, og påvirke deg uheldig. Alt fra sug etter raske karbohydrater til magevondt til dårlig fordøyelse og vektøkning. Derfor: Fôr tarmens gode bakterier med maten de elsker!

Prebiotika er tarmens venn

Prebiotika er en form for fiber som de gode bakteriene liker. Velg mat som er rik på prebiotika, det styrker tarmen, og dermed deg. Dessuten kan det bidra til bedre helse i kropp og sjel, samt hjelpe deg ned i vekt.

De gode tarmbakteriene liker:

  • Asparges
  • Artisjokk
  • Brokkoli
  • Bønner
  • Fennikel
  • Endivie
  • Hvitløk
  • Jordskokk
  • Linser
  • Løk
  • Purre
  • Umoden banan
  • Potetmel: inneholder inneholder 78 % resistent stivelse, altså den stivelsen som tarmbakteriene liker. Du kan blande en spiseskje potetmel i smoothie.

Probiotika og prebiotika er ikke det samme

Prebiotika er næring til bakteriene i form av ufordøyelige karbohydrater som styrker vekst av de gode bakteriene i tykktarmen. De går ufordøyd fra tynntarmen til tykktarmen, der de spaltes og brytes ned av probiotiske bakterier.

Probiotika er melkesyrebakterier med gode egenskaper. Du kan få dem både fra mat, og fra tilskudd. Probiotika finnes i fermentert mat – mat med melkesyrebakterier som har gjæret/syrnet:

  • Kefir
  • Yoghurt
  • Sauerkraut/surkål/fermentert kål
  • Kombucha (fermentert te)
  • Vannkefir (fermentert vann med smak)
  • Ost
  • Spekemat
  • Misosuppe
  • Oliven
  • Surdeigsbakst

Kilder: Tarmens medisin, av lege Berit Nordstrand.
Sjarmen med tarmen, av Giulia Enders.

Følg oss!

0FansLike
0FollowersFollow

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Les mer om ...

Lege Fedon Lindberg: – Mine beste råd for å forebygge kreft.

Alle kan få kreft. Genetikk spiller inn, men heldigvis er svært få kreftformer så genetisk betinget at de vil utvikles uansett hva du gjør. Det er miljøet som trigger genene, sier Fedon Lindberg.

Er det etisk å tillate vitamin D-mangel nå?

Fortsatt hevder helsetopper at sammenhengen mellom sykdom og mangel på vitamin D "ikke er vitenskapelig".

15 gode grunner til å ta kosttilskudd

Helsemyndighetene er skeptiske til kosttilskudd. "Får det vi trenger via maten", sies det. – Nei, sier Dag V. Poleszynski.

Vennskap og demokrati i koronaens tid

De eldste er vaksinert, dødstallene synker. Andelen innlagte for Covid-19 er halvert. Likevel er Norge stengt. Og noe dirrer mellom oss når vi venninnene møtes.

Nei, mettet fett øker ikke risikoen for demens!

Myten om mettet fett lever seigt. I VG kunne vi nylig lese at mettet fett øker risikoen for demens. Tvert imot, sier biologen som har skrevet bok om temaet: – Hjernen trenger mettet fett!