Søk
Close this search box.

Digge pannekaker til frokost uten melk og gluten

Pannekaker

Amerikanske pannekaker uten mel, melk og sukker som i tillegg fôrer de gode tarmbakteriene? Javisst går det an!

Amerikanske pannekaker er godt, det er nok de fleste enige om. Men ingrediensene ekskluderer både dem med intoleranse for gluten og meieriprodukter. Ønsker du å være forsiktig med sukker, er heller ikke tradisjonelle amerikanske pannekaker en vinner.

Den gode nyheten er at du kan få nesten like gode pannekaker som er både allergivennlige og fri for raffinert sukker.

Resistent stivelse

Denne oppskriften er i tillegg full av resistent stivelse. Resistent stivelse er en type karbohydrater som ikke brytes ned i tynntarmen som andre karbohydrater. Den beveger seg helt intakt til tykktarmen, hvor den blir fermentert av tarmbakteriene og omdannes til gunstige fettsyrer som blant annet bidrar til en god bakterieflora i tarmen. Resistent stivelse er kanskje den fremste kilden til fremstilling av «tarmtettende» og betennelseshemmende korte fettsyrer.

Resistent stivelse har flere egenskaper vanlige karbohydrater ikke har:

-Annonse-

  • Den er prebiotisk
  • Brytes ikke ned til glukose (sukker) og tilfører oss dermed nesten ikke energi
  • Klassifisert som fiber
  • Bidrar til å øke bakteriemengden i tykktarmen
  • Sørger for langsommere blodsukkerstigning
  • Øker metthetsfølelsen
  • Kan gi raskere fettforbrenning

I denne oppskriften finnes to kilder til resistent stivelse: Grønn banan og potetmel. Sistnevnte har hele 75 prosent.

Les også: Slik fôrer du de gode tarmbakteriene

Du trenger

Bolle
Stavmikser
1 stor grønn banan*
2 egg
1 ss potetmel
1 ts ceylonkanel
1/2 ts havsalt
Meierismør eller kokosfett til steking

*Jo grønnere, jo mer resistent stivelse. Modne bananer er fulle av sukker og kan selvfølgelig brukes ved ønske om søtere pannekaker. Finner du ikke grønne bananer i butikken? Spør personalet om de har på lageret.

Slik lager du pannekaker

Kjør bananen glatt med en stavmikser. Pisk inn eggene og de øvrige ingrediensene. Smelt meierismør eller kokosfett (om du ønsker helt melkefritt) på middels varme i en stekepanne. Bruk en spiseskje eller liten øse til å helle røren over i stekepannen.

Serveres med friske bær, nøtter, eplemos, nøtter og frø.

Kilder

Funksjonell Mat
Stig Bengmark


Flere oppskrifter fra Hemali

Saftige, glutenfrie polarbrød med søtpotet
Næringsrike bokhveteknekkebrød
Søtt, salt og saftig: Snickerskuler
Varmende og smaksrik gresskarsuppe

– Annonse –

– Annonse –

Én kommentar

  1. Et spørsmål: har alle mennesker enzymer til å bryte ned og benytte seg av denne typen stivelse? Et stort problem i dag er jo problematikk med protein-/enzym-balanse hos mange, på grunn av ugunstig kosthold over tid.
    Kan man kjenne etter selv om man evner å skape denne fermenteringsprosessen i tykktarmen, og få utnyttet stivelsen optimalt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *